zondag 1 oktober 2017

Onverwachte plekjes op het stoomschip Rotterdam














het zwembad heeft nog een opknapbeurt nodig. 
Ook binnen in het ss Rotterdam zijn prachtige zalen, bars, trappenhuizen en gezellige zitjes. Allemaal in originele sfeer en stijl terug gebracht. Je waant je terug in de tijd en ziet helemaal voor je hoe de dames in het lang en heren in kostuum, een drankje drinken op de mooie fauteuiltjes. 
Interieurontwerper Van Tienhoven was,verantwoordelijk voor belangrijke delen van de scheepsinrichting die luxe én functioneel moest zijn. Hij schetst voor die tijd spannende meubels en maakt gebruik van moderne materialen als kunststof, ceramiek en aluminium. Samen met bekende Nederlandse kunstenaars maakt hij er een prachtig geheel van!
Wat een bijzondere cruises moeten het zijn geweest in de jaren 60.


In september 1958 werd het stoomschip, gade geslagen en toegejuicht door 10 duizenden toeschouwers, gedoopt door Koningin Juliana met de woorden: 
Ik geef u de naam Rotterdam en wens u behouden vaart. 
Ss Rotterdam behoort dan tot 1 van de 10 grootste passagiersschepen ter wereld.
Een jaar later is het schip helemaal afgebouwd en ingericht en in september 1959 maakte het schip haar eerste vaart met als bestemming: New York. Naast de bagage van de 1200 passagiers gaan er  ook 31.000 eieren, 4.000 kroppen sla, 2.000 kilo roomboter en 10.000 kilo rundvlees mee. Tijdens de 8 daagse reis blijkt ook kroonprinses Beatrix te hebben mee gevaren. 
Een kijkje in het besturingsgedeelte van het schip laat mooie details zien.








De vertrekken van de kapitein en zijn bemanning.



De ss Rotterdam maakt niet alleen trans-Atlantische overtochten, maar ook cruises.
Varen over de ruwe Atlantische Oceaan is niet altijd fijn, het klimaat kan onvoorspelbaar zijn. De HAL stelt specifieke eisen aan het ontwerp van haar nieuwste schip. Een sierlijk gevormde romp en een scherpe, hoge boeg moeten de zeewaardigheid en snelheid nog verder verbeteren ten opzichte van haar voorgangsters. De machine-installatie komt op een andere plek en het schip krijgt twee moderne rookkanalen die naast elkaar staan. Waar op andere schepen traditiegetrouw een schoorsteen staat komt nu een groot dekhuis.






Ik had mooie doorkijkjes vanaf de verschillende dekken en met de details van het schip in beeld had ik uitzicht op allerlei delen van Rotterdam. 




We dalen af naar de machinekamers en we komen in de vele ruimtes gevuld met machines en apparatuur die ervoor zorgden dat het stoomschip lange reizen kon maken.
Net als in het stuurhuis zie je hier de mooie groene kleur, gecombineerd met rood als waarschuwing.
De Rotterdamse Droogdok Maatschappij bouwde dit schip, het is nog steeds het grootste cruiseschip ooit gebouwd in Nederland. 











na het werk konden ze ze wel lekker wassen:)
Wil je zelf het stoomschip Rotterdam bezoeken dan kan dat!
 Je kunt er slapen, vergaderen, eten, feesten en verschillende rondleidingen maken die je op allerlei mooie plekken brengen.
Wil je meer lezen over de historie, de naam Rembrandt die het schip de laatste jaren had toen het nog  vaarde, en weten hoe het schip aan de Katendrechtse kade terecht is gekomen? 


Na onze Instameet sloten we af met een drankje in de mooie bar van de Captains Lounge.




bron: website ss Rotterdam

Tot ziens in Rotterdam:)
Jolanda
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...