zondag 13 september 2015

Het culturele jaar is geopend!




24 uur Cultuur is de jaarlijkse opening van het culturele seizoen in Rotterdam op zaterdag 12 en zondag 13 september. Met previews, premières, exclusieve achter de schermen, workshops en speciale projecten op het gebied van theater, dans, beeldende kunst, muziek, film en architectuur. Rotterdam laat zo op heel veel locaties in de stad zien wat we het komende culturele jaar kunnen verwachten. 
Ik nam zaterdagmiddag een kijkje op verschillende plekken en liet me verrassen.
Als eerste in de gezellige Witte de Withstraat dat een soort centraal middelpunt is tijdens deze 24 uur. De vele terrassen, cafés en restaurants zitten gedurende de avonden in dit weekend overvol en ook op straat is er geen doorkomen aan: de culturele opening wordt goed gevierd! 
Overdag kom je er bijzondere dingen tegen.

 


Mooi, deze wand met 'natuurkunst'. En de Artgolf is een succes bij groot en klein.
En deze enorme muurschildering wordt zondagavond in stukjes verkocht.
 




Ik loop door richting het Mueumpark en kom langs museum Boymans van Beuningen. Ik had gelezen dat studenten van Codarts dans hier zijn te zien met een uitvoering en loop naar binnen.
Door de hal met de mooiste kapstok ooit gezien....




Ik val midden in de 'voorstelling' die in een grote ruimte plaats vindt. Het publiek staat en zit eromheen en moeten zich regelmatig verplaatsen als de dansers zich door de ruimte bewegen. Zeer bijzonder en indrukwekkend hoe deze jonge studenten van de Codarts dansopleiding zich laten zien. Ik heb er enorm van genoten!









Dan door naar het Museumpark waar in bijzondere wagens en containers schilderijen zijn te zien van niet alledaagse kunstenaars. Super hoe dit plein is aangekleed met deze zeer fraaie lampen. 



Op de terugweg loop ik langs het Nieuwe Instituut waar de tentoonstelling 'tijdelijk modemuseum' wordt geopend op bijzondere wijze. 
Dit was een heel klein gedeelte van alles wat je kon gaan zien en beleven in de theaters, op straat en in musea. Rotterdam heeft met deze 24 uur Cultuur op eigen wijze het culturele jaar geopend!




Jolanda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...