woensdag 5 maart 2014

Kleur in Kralingen


Je zou het niet zeggen bij de foto van deze pol sneeuwklokjes maar er was al veel kleur in het Arboretum Trompenburg toen ik er zondag was. 
Het Arboretum is in de 19e eeuw aangelegd op Buitenplaats Zomerlust en is een oase van rust in de stad. Op de achtergrond hoor je de stadsgeluiden maar ook de vogeltjes fluiten.
Ik kom hier regelmatig en het is een uniek park met een gigantische grote verscheidenheid aan planten, struiken en bomen. Ik had een heerlijke wandeling:






 
 




Doordat er een aardig windje stond krijg je bijzondere achtergronden op de foto's





wat in het eerste uur verscheen
wil hier in rust het oog behagen
de vrucht wordt in de kiem gedragen
de stad groeit er gestaag omheen
Rien Vroegindewij

Ik ga het Arboretum uit en wandel door Kralingen-oost. Je komt hier fantastische huizen en straten tegen, het is dan ook een van de rijkste stukjes van Nederland.
Kralingen was ooit een zelfstandig dorp en is in 1895 bij Rotterdam gevoegd. In deze periode zijn er ook veel woningen gebouwd zoals je kunt zien aan de jaartallen die op de huizen staan.
Het gedeelte van Rotterdam waar ik woon, waren trouwens vroeger de polders van Kralingen.


 

 



Op de achtergrond de St Lambertuskerk. 

ter herinnering aan de geboorte van prinses Juliana 30 april 1909

De prachtige huizen met mooie namen op de gevels die herinneren aan vroeger tijden. Ooit gebouwd als buitenplaatsen voor de weekenden en vakanties maar later permanent bewoont.
 
 




De straten met de statige panden zijn kenmerkend voor Kralingen. Geliefd bij studenten maar ook bewoond door jonge gezinnen en mensen die er al hun hele leven wonen.


 

Hier om de hoek is trouwens House of Seasons te vinden.


 In de verte zie je de Lambertuskerk, op de hoek van de Oudedijk.
Dit stukje Kralingen is een aanrader om eens door te wandelen als je in de buurt bent.
En misschien kom je de inwoners minister Opstelten tegen of onze burgemeester Aboutaleb, die een sprintje trekt!




Langs de Kralingse Plas ga ik weer naar huis, maar niet voordat ik nog een foto heb gemaakt van het fraaie uitzicht met de stad in de verte en de molen links.


Jolanda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...