woensdag 22 januari 2014

Zullen we eens bij het begin beginnen?

Ooit ontstond Rotterdam hier.....
in 1260 werd er een 400 meter lange dam gelegd in de rivier de Rotte. En al gauw woonden de eersten mensen daar. Ik heb geen idee hoe dat eruit zag maar heel anders dan nu de hoge woontorens, dat staat vast.


  Op de foto hieronder kijk je recht de Hoogstraat in. Dit is de naam die de dam in de loop van de jaren kreeg. Nu is het de straat naar het centrum en de 'Koopgoot'.


De Rotte is in 1871 gedempt voor een luchtspoor. Dit was een ruim 2 kilometer lang spoorviaduct in de spoorlijn Rotterdam - Breda. Sommige van de oude stations zijn er nog maar dan in een andere vorm.


Op de foto's zie je ook de Laurenskerk en het bijzondere groene Beurs World Trade Center.
Zoals je ziet wordt er nog steeds flink gebouwd op veel plekken in de stad. Na het bombardement in de 2e wereldoorlog heeft het lang- eigenlijk tot nu toe - geduurd voor alles weer opgebouwd was.
Op de Binnenrotte-de gedempte Rotte- is op dinsdag en zaterdag een hele grote markt. 
Links wordt een enorm gebouw neergezet dat veel met de markt te maken heeft...volgende post meer hierover.


Hieronder zie je de mooie overkapping van het huidige station Blaak dat is herbouwd na aanleg van de spoortunnel die in 1993 is geopend. De tunnel heeft de trein uit het centrum heeft weggehaald want al op 'Zuid', ver voor de Maas, gaat hij ondergronds en komt vlakbij CS weer boven. Dit station ligt diep, er is nl ook een metrostation dat erboven ligt. Toen ik 27 jaar geleden voor het eerst naar Rotterdam kwam met de trein, ging ik nog bovenlangs dwars door de stad en over de spoorbrug over de Maas: de Hef.


Hieronder hetzelfde station in 1877, toen nog Beurs genoemd.



En hier het viaduct zoals het begin 1900 door de stad ging.


Er is veel te zien en te vertellen over deze enorme stad.
Vanmiddag fietste ik langs een aantal plekken en maakte foto's. Tussendoor moest ik wel even opwarmen met een kopje thee:) Deze lagen in de toonbank maar ik heb me beheerst....


Jolanda




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...